maanantai 9. maaliskuuta 2015

Karnaluks

Satakunnan neulojat ry järjesti viime viikolla matkan Tallinnaan ja Karnaluksiin. Linja-auto lähti matkaan Porista torstaina klo 16.15. Matkan varrelta otettiin lisää käsityön harrastajia kyytiin Huittisista ja Forssasta. Ystäväni Sari ja minä astuimme kyytiin Huittisista. Tallinnaan meidät kuljetti Viking XPRS, jolla yövyimme satamassa. Linja-autolla menimme Viru-hotelliin aamiaiselle, jonka jälkeen matkamme jatkui Karnaluksiin. Linja-auto kuljetti meitä koko matkan ajan Tallinnassa.

Karnaluks, käsityöharrastajan paratiisi näyttää ulkoa hyvin ankealta. Ovi on lukossa ja sisään pääsee vain kelloa soittamalla. Sisäänpäästyäni unohdin taas kuvaamisen kokonaan. Kaikki ne langat ja muut käsityötarvikkeet saivat pään pyörälle niin, että kaikki muu unohtui. Viime kerralla ohitin puikkotelineen pitkän jonon takia ja jäin sitten kokonaan ilman puikkoja. Tällä kertaa yritin vallata heti hyvän paikan, mutta kyynärpäätaktiikkaa nytkin joutui käyttämään. Ja silti en saanut sitä mitä halusin. Telineet olivat jo valmiiksi melko tyhjät.

Sukkapuikot:
Rosenwood 20 cm pituiset 5 mm ja 2 x 3,5 mm
Rosenwood 15 cm pituiset 3 mm
addi 20 cm 2 x 2,5 mm

Pyöröpuikot:
Rosenwood 40 cm 5 mm
addi 100 cm 5 mm, 4 mm ja 3 mm
addi 40 cm 4 mm, 3 mm ja 2,5 mm

Kukkaron lukkokehyksiä ostin kahta eri mallia. Myös silmukkamerkkejä ostin kahdenlaisia. Ponyn silmukkamerkkejä on ollut jo aikaisemminkin käytössä ja ovat olleet ihan ok ainakin merkkaamaan kerroksen vaihtumiskohdan ja isossa kolmiohuivissa keskisilmukan ja mallikerran vaihtumiskohdat. Silmukan pitäjiä aion käyttää peukalokiilassa odottamassa olevien silmukoiden pitämiseen paikoillaan.

Sukkalangoiksi ostin kolme kerää Austerman Stepiä (keskimmäinen ja kaksi vasemmalla), kolme kerää Alizea (takana ja oikealla) sekä yhden Sockina Colorin.

Villatakkiin ostin Rowanin felted tweediä. Mallia minulla ei vielä ollut ja siksi en osannut arvioida menekkiä. Varmuuden vuoksi ostin petroolin lisäksi vaaleaa vihreää, josta teen tarvittaessa raitoja. Jos lankoja jää yli, teen niistä pipon.

Ohuita huiveja varten ostin Alizen Kid Mohairia.

Yksivärisistä sukkalangoista valikoitui mukaan nämä.

Tämä Karnaluksista ostamani lanka pääsi jo puikoille. Tulossa on huivi, josta lisää myöhemmin, kunhan saan sen valmiiksi.

Karnaluksista selvittyä meillä oli vielä aikaa poiketa korttelin toisella syrjällä olevaan kangaskauppaan. Palalaatikossa olevista kankaista näiden värit miellyttivät minua.

Ulostultuani otin vielä yhden kuvan korttelin kulmasta.

Kun kaikki olivat saaneet ostoksensa valmiiksi, suuntasimme Super-Alkoon. Pikaisen käynnin jälkeen oli vuorossa Rocca Al Mare, jossa meillä oli parisen tuntia aikaa kierrellä.

Rocca Al Maren Prismasta ostamastani Regian langasta aloitin jo sukkia. Kuvia valmiista sukista tulee sitten aikanaan. Rocca Al Maren Prismassa muuten Novitan langat olivat kalliimpia kuin Suomessa. Esim. Polkka maksoi 9,95 euroa ja yksivärinen Nallekin yli 4 euroa.

Rocca Al Maren jälkeen lähdimme takaisin keskustaan, jossa osa porukasta jäi kyydistä kun taas toiset ajoivat satama-alueelle asti. Sari ja minä kiertelimme satama-alueella olevassa Sadamarketissa, jossa kierteli myös muutama muukin ryhmäläisemme.

Sadamarketista ostin Ruskeasävyistä 8/2 ja kelta-vihreää 8/1 huiveihin.

Forssan Autokeitaalta mukaani lähti lisää ohjeita.

Kotona omassa sängyssä olin lauantaina aamulla klo 01. Kyllä taas tuntui hyvältä päästä omaan sänkyyn. vaikka matka olikin hienosti järjestetty kuljetuksineen ja aamiaisineen. Tavaratkin saivat olla paluumatkalla linja-autossa. Kyllä varmasti tälle reissulle lähden uudestaankin, jos vaan mahdollista. Iso kiitos kaikille mukanaolleille!